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棟載 박정해 | 2012.08.03 18:30 | 조회 3979

                      書院建築의 主山과 案山의 風水的 特徵에 關한 硏究

A Study on the characteristics of Fengshui with Jusan and Ansan in the Korean Academics of classical learn

                                                                        박 정 해 『건축역사연구』(한국연구재단 등재지), 2010.8. 게재

                                                        Abstract

본 연구는 辛未存置 47개 서원중에서 南韓에 위치한 21개 서원을 중심으로 서원건축에 있어서 터를 상징하는 主山과 案山의 형상과 선호도에 따라 달라질 수 있는 영향에 대해서 살펴보고 실제로 적용된 사례들을 함께 다루어본다. 이것을 통해서 당시의 유학자들이 서원 터를 선정할 때 어떤 산의 형상을 선호하고 있는지와 어떤 특징적인 풍수요소들이 있는지를 알아본다.

主山은 穴場과 연결되어 있기 때문에 內面的인 特徵을 가진다면 外部에 노출되어 모두가 함께 享有하는 案山은 指向點을 對外的으로 誇示하는 성향을 가진다. 主山은 서원을 건설한 士林들의 내면적인 바람을 나타내고 있다면, 案山은 그들의 大義名分을 의미한다고 해석할 수 있다. 이것을 구체적으로 살펴보면 오랜 세월 정치무대에서 배제된 채 자연과 벗 삼으며 학문 탐구에만 몰두해야만 했던 士林들에게 있어 安定的이고 餘裕로운 활동의 舞臺는 절실하였을 것이다. 때문에 그들에게 있어 서원은 절대적으로 풍요로움을 바탕으로 발전을 도모할 수 있는 武曲星의 主山을 選好할 수밖에 없었다. 반면에 大義名分도 절대로 무시할 수 없는 중요 덕목이었던 士林들에게 있어 학문탐구는 가장 명분 있는 包裝이었다. 또한 학문 탐구를 통한 出仕는 포기할 수 없는 매력이기도 하였다. 때문에 大義名分에 충실하면서도 그들의 지향점인 학문적인 성취를 상징하는 文筆峰은 단연 선호될 수밖에 없었다. 즉 내부적으로는 그들의 활동 무대의 확보에 따라 굉장히 만족해하고 안정을 지향하면서도 대외적으로는 학문 探究를 표방하여야 했던 당시의 士林들의 생각과 일치하고 있다.

                                                               Abstract

Through investigating the effects that result from the form and preference of Ahn-san(案山) and Ju-san(主山) symbolizing ground in the cases of 21 Seowon architectures located in South Korea of the whole 47, to layout the Seowon architecture, what factor Sa-rim(士林) preferred to and how they analyzed the form of circumjacent mountains by feng-shui.

While the Ju-san has intrinsic attribute due to connecting with the place, Hyul-jang(穴場) , the Ahn-san has public and extrovert. It can be explained that the Sa-rim who established Seowon had their internal hope and external justification. To put it concretely, because of their necessity of concentrating on their study within nature and their situation as hermits apart from government through long time, they made the Seowon architecture stable and satisfactory. Therefore, they had to choose Moogocksung(武曲星) as a Ju-san. And their study was essential method to take their justification.

And It was attractive for them to be a public officer by their study. So they preferred to Moonpilbong symbolizing their achievements on their study. So the layout of Seowon Architecture tells us that the Sa-rim sought internal stability and external scholarship.

 

             書院建築의 坐向 決定과 風水的 要因에 關한 硏究

A Study on the Layout of Seowon Architecture with Feng-shui factors

                                                                 박정해 『건축역사연구』(한국연구재단 등재지), 2010.10. 게재

                                                                Abstract

形勢的 관점에서 主山의 入首龍이 坐向 결정에 미친 영향과 함께, 案山은 어떻게 坐向 r과정에 影響을 미쳤는지를 살펴보고 理氣的 관점에서 胡舜申의『地理新法』이 어떻게 적용되고 있는지 여부를 조사 검토한다.

風水에서 터를 잡고 向을 정하는 방법에는 形勢的 방법과 向法的 방법으로 나눌 수 있는데, 형세적 방법에는 主山順應形과 案山重視形 그리고 主·案山混合形이 있다.

서원건축의 터 잡기는 形勢的인 기준으로 선정되었고 坐向의 결정에 있어서도 지역과 정치적 요인 그리고 시대적인 요인 등과 관계없이 形勢的인 기준에 의해 선정되었음을 확인할 수 있다. 따라서 形勢的으로 坐向을 결정할 때 形勢와 附合하면 활용되어졌지만 附合하지 않으면 활용되어지지 않았다는 것을 반증하고 있다. 이것은 당시 朱子學에 심취해 있던 朝鮮士林들의 의식 속에는 形勢風水가 뿌리 깊게 자리 잡고 있었을 뿐만 아니라 적극 활용되어지고 있었다는 것을 입증하는 것이다.

                                                                            Abstract

With the effect that the Yipsu-ryong(入首龍) of Ju-san(主山) influenced on the layout in the view of geomantic topography(形勢), how Ahn-san(案山) affected the layout plan of Seowon architecture is researched. And how the『Jirisinbeob(地理新法)』which had been written by Ho-sun-sin(胡舜申) was applied to the Seowon architecture in the view of Li and Ch'i(理氣).

In Feng-shui, the method to pick out a site and to confirm the direction for construction was divided into two, one of them was 'the geomantic topography', which includes 'Ju-san following type(主山順應形)', 'Ahn-san stressing type(案山重視形)' and 'Ju-san&Ahn-san complex type(主·案山混合形)'. And the other is the 'Rule of direction(向法)'.

The Seowon architecture was applied by the 'geomantic topography'of Feng-shui for its layout and direction, regardless of political, regional and period factors. So when the Sa-rim(士林) needed to set direction for Seowon, the ground that was appropriate to the geomantic topography of Feng-shui was selected. Therefore, it tells that the Sa-rim who was abused in Neo-Confucianism had a mind of stressing geomantic topography of Feng-shui and they applied it positively.

keywords: Seowon, Feng-shui, Layout, Jirisinbeob, Moonpilbong

 

                     書院建築의 裨補風水에 關한 硏究

A Study on the Bibo Pungsu of Seowon Architecture in Korea

                                                  박정해 『청운대건설환경연구소 논문집』(한국연구재단 등재지), 2011.8. 게재

                                                                 Abstract

본 연구의 목적은 서원건축의 비보술에 대해서 살펴보고 어떻게 적용하고 있는지에 대해서 살펴본다. 辛未存置 47개 서원가운데 경기지역 5곳과 경상지역 5곳, 그리고 호남지역 1곳, 강원지역 2곳의 서원을 중심으로 비보적인 요소가 실천적으로 나타나고 있는 事例를 중심으로 살펴보고자 한다.

결과적으로 서원건축의 裨補術은 八曜黃泉殺과 八路四路黃泉殺의 여러 영향들을 정확히 꿰뚫고 상황에 맞도록 적절한 樹木과 연못 등을 활용하고 있다. 이것은 조경적인 요인의 충족과 함께 풍수적인 문제를 동시에 해결하는 다목적으로 활용하고 있었다. 따라서 서원건축은 상황논리에 정확하게 부합하는 풍수적인 裨補論을 이해하고 있었을 뿐만 아니라, 적극적으로 활용되고 있음을 확인할 수 있다.

키워드 : 裨補風水, 書院建築, 八曜黃泉殺, 八路四路黃泉殺,

 

                                                                Abstract

The purpose of this study is to enlighten what is the defect-complementary method of Fengshui, which is called ‘Bi-bo Fengshui(裨補風水)’, and how was it applied in Korean Academics in Korean Seowon Architecture. The application cases of defect-complementary Fengshui are investigated, with five on Kyonggi province, five on Kyongsang province, one on Honam province and two on Kangwon province of the whole 47 Korean Academics for classical learning in Korean Seowon Architecture. As a result, in Korean Academics for classical learning trees and ponds were well located with accurately analyzing and complementing defects of the ground, such as ‘Pal-yo-hwang-cheon-sal(八曜黃泉殺)’ and ‘Pal-lo-sa-ro-hwang-cheon-sal(八路四路黃泉殺)’. Therefore the landscape factor was used for not only its own landscaping purpose but a solution of Fengshui problem on the ground.

 

          畿湖學派와 嶺南學派 書院의 風水的 特徵 比較分析

An Comparative Analysis of Fengshui Feature between Ki-ho School and Yong-nam School

                                                         박정해 『지역과 역사』(한국연구재단 등재지), 2011.10. 게재

                                                                        ABSTRACT

본 연구는 辛未存置 47개 서원중에서 원형을 비교적 잘 보존한 21개 서원을 대상으로 문헌고찰과 현장조사를 통해 기호학파와 영남학파 서원의 풍수적 특징과 차이를 살펴본다. 主氣論으로 대표되는 畿湖學派와 主理論으로 대표되는 嶺南學派는 각 학파별로 서원에서 가르치는 과목도 달랐다. 또한, 영남지역에 국한되어 경사지에 주로 입지한 영남학파 서원이 보다 풍수적인 길지에 입지하고 있었다. 반면에 경기, 충청, 호남지방에 널리 분포되어 있던 기호학파의 서원은 평지에 입지하지만 영남학파에 비해 비교적 길지가 적었다. 서로 상대지역에 진출한 서원들도 각 학파의 처한 입장에 따라 다른 자세로 건설되고 관리되었다.

동시대를 살면서 朱子의 학문을 연구하던 조선의 유학자들에게 있어 학문적인 성향과 지형적인 차이 그리고 정치적인 입지의 차이는 차세대 인재를 길러내는 서원의 터를 선정하는 데에 있어서도 확연한 차이를 보이고 있다. 따라서 주어진 환경과 건축물을 구성하는 중요한 요인으로 작용하는 터를 선정함에 있어서도 결코 비켜갈 수 없음을 확인 할 수 있다. 또한 길지를 향한 그들의 관심과 경쟁은 치열한 양상을 보이고 있으며 다양한 형태로 건축적인 요소 속에 녹아들어가 있다.

                                                                                  ABSTRACT

In this study, the difference of Fengshui feature between Ki-ho school(畿湖學派) and Yong-nam school(嶺南學派) of 21 Seo-won that have well been managed and preserved their original shape of all 47 will be studied by means of field work and literature survey. Ki-ho school which had a view of Ju-Chi theory(主氣論; a philosophy that the origin of the universe is not abstract Li(理) but physical Chi(氣)) had their own education program against Yong-nam school which represented Ju-Li theory(主理論). Also, Yong-nam school Seo-won that located only in Yong-nam area of South Korea was mainly set on slope side of mountain and took good place with the view of Feng shui. On the other hand, Ki-ho school Seo-won that seperated in wide area, Kyeong-ki, Choong-cheong and Ho-nam, was mainly located on flatland and does not take good place. And some Seo-won built in the other side` area was constructed by being considered the situation and problem of the school faced.

To select Seo-won location, the two show precise difference according to their own academic tendency, topographic difference and political situation. Therefore, Fengshui was non-negligible factor to construct Seo-won. Seo-won also reflects the interest for good place at that time.

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4 (책소개)운명을 다듬다-공간선택으로 운명을 바꾼 풍수이야기 첨부파일 장신미남 1071 2016.12.12 11:58
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