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棟載 박정해 | 2012.08.03 22:41 | 조회 4076

                서울 문묘입지의 풍수적 특징 분석

An Analysis of Fengshui Feature in the Seoul Confucian shrine

                                                                              박정해 『동방학』(한국연구재단 등재지), 2011.10. 게재

                                                           <국문 요약>

본 연구는 조선 유교의 총본산인 문묘의 풍수입지구성을 규명해 보는 것으로 조선시대 풍수를 연구하는데 대단히 중요한 의미를 가진다.『朝鮮王朝實錄』을 비롯한 기타 여러 문헌 속에는 문묘의 터 잡기에 대한 자료가 매우 소략하게 나타나고 있다. 따라서 문헌고찰과 함께 현장답사를 통해 문묘의 역사적 의미와 함께 전반적인 입지풍수를『地理五訣』의 관점에서 龍·穴·砂·水·向으로 분류하여 살펴보고자 한다.

조선은 유교를 숭상한 국가로서 유학을 가르치고 교화하는 최고의 역할을 담당한 문묘는 그에 합당한 길지를 선택한다. 국가의 중요건축물의 터 잡기에는 단순히 풍수적 길지선정에 머무르지 않고 합당한 논리와 상황구성이 이루어져야 했기 때문에 卞季良(1369-1430)의 문묘비문은 적절한 명분과 논리를 제공하고 있다.

문묘의 풍수는 주산인 응봉은 우뚝하고 수려한 武曲 金星體의 형상으로 ‘官星이니 文章, 顯達, 忠正, 貞然이다’ 라는 풍수서의 해석은 학문과 국민의 교화를 책임진 문묘의 성균관 설립취지와 정확히 부합하고 있다. 혈처는 풍수가 추구하는 최종의 목표라 할 수 있는데 문묘는 성균관의 명륜당을 혈처에 입지시키고 있다. 이것은 당시에 명분론과 실리론이 상충하는 가운데에서도 미래의 인재를 양성하는 명륜당에 보다 실질적인 의미를 부여한 것으로 판단할 수 있다. 반면에 공자의 위패를 모신 대성전을 중앙에 건설함으로 문묘가 통치이념의 중심에 위치하고 있다는 것을 대내외적으로 천명하는 효과를 연출하고 있다.

주산에서 안산과 朝山의 軸을 중심으로 좌측과 우측에 양 날개를 포함한 砂格은 혈을 중심으로 주변의 모든 형세적인 요소를 포함한다. 물이 횡으로 흐르며 좌우대칭으로 균형의 형국을 이루어야 하고 또한 혈을 환포하고 보호하는 역할을 충실하게 이행하여야 하는 역할도 또한 충실한 모습이다.

문묘의 물길은 풍수에서 가장 선호하는 金星 水 형상이다. 둥글게 환포하여 음양교배를 통한 생기 충만한 공간을 연출하기 위한 필요충분조건을 완비하고 있다. 이것은 당시의 유학자들에게 있어 가장 풍수적인 길지에 신성한 문묘를 건설코자 하는 생각들이 결합된 결과라 할 수 있다. 그러나 계룡산 신도안의 건설을 중단하는 결정적인 근거를 제공한 호순신의 지리신법이 문묘의 좌향에는 부합하지 않는 모습을 보이고 있다.

이와 같이 문묘의 풍수적 특징을 종합적으로 고찰해 본 결과 문묘는 풍수적 논리에 의해 터 선정이 이루어지고 있으며 이를 적절히 활용하여 건축공간을 구성하고 있다. 따라서 風水는 유교문화와 결합하는 형태로 유교문화 속에 뿌리 깊게 자리 잡고 있었다.

핵심어 : 문묘, 성균관, 풍수, 유교, 길지

An Analysis of Fengshui Feature in the Seoul Confucian shrine

 

                                                                                             ABSTRACT

To study Fengshui of Joseon Dynasity, It is very important to research spatial composition of the Seoul Confucian shrine(文廟) and SungkyunKwan(成均館). Including the『Annals of the Joseon Dynasty(朝鮮王朝實錄)』, many of old literatures only contain little information of making us known how people in Joseon Dynasty choosed site for Confucian shrine. So, in this study, feature of Fengshui for the Confucian shrine in Seoul will be dealt, by means of field survey, with the view of 『the Five factors(地理五訣)』of Fengshui.

As the Confucianism was placed high value by Joseon Dynasty, Seoul Confucian shrine which was a place for teaching Confucianism was considered to make sure its location. It is reliable that the important building of a nation must be considered not just Feng shui but also rational logic and situation. The epitaph of the Seoul Confucian shrine written by Byeon Gae-ryang(卞季良, 1369-1430) shows good reason and logic for it.

A record of Fengshui book shows following; 'As a back mountain, Mt. Eung-bong(鷹峰) which has a huge and gorgeous shape, Moo-gock(武曲, the 6th star of the Big Dipper) and Keum-sung-che(金星體, a round shaped mountain) is a Gwan-sung(官星, a star that control government office). So it takes smart, distinct, loyal, and orderly.' This idea is precisely accord to the establishment intent of SungkyunKwan(成均館) in Seoul Confucian shrine boundary which played a role of instructing the people in Joseon Dynasty. As the ultimate aim of Fengshui, to find Hyeol-cheo(穴處, a concentrated point of energy on the ground) is just under the Myeong-ryun-dang of SungkyunKwan, which means there was unacademic activity to cultivate talented personnel. And the building, Dae-sung-jeon(大成殿) that contains ancestral tablet for Confucius has been located central area, which means the Seoul Confucian shrine was the most critical factor for rule at that time.

It contains all topographic factors along the axis from back to front mountain surround the Hyeol-cheo. Water runs following the axis of abscissas and surrounds the Hyeol-cheo.

The water way of Seoul Confucian shrine is Kum-sung water(金星水) type that is the most ideal type, and it has sufficient shape for energetic space with balance of yin and yang. This shows that the Confucianists regarded Seoul Confucian shrine as an divine area and institute many Fengshui factors. However, it looks that the Ho-Sun-Sin`s(胡舜申) Ji-Ri-Sin-Beob(地理新法) was not applied to Seoul Confucian shrine.

According to the result of study on Fengshui of SungkyunKwan and Seoul Confucian shrine, Seoul Confucian shrine has been applied with Fengshui for its site selection and architectural space composition. Therefore, Fengshui was a method to make the most rational space harmonizing with nature at the era and it affected confucianism.

Keywords : Seoul Confucian shrine(文廟), SungkyunKwan(成均館), Fengshui(風水), Confucianism(儒敎), selecting good location(吉地)

 

 

                                    傳統思想과 書院建築配置의 構成 原理

                                                         박정해(한국교육시설학회, 2011.11게재) 

Composition Principle of Seo-won Architecture from the View of its Disposition and Korean Traditional Thought

 

<국문요약>

조선중기에 건설되기 시작한 서원은 동양사상의 근간을 이루는『太極圖說』과 『周易』그리고 陰陽五行, 天圓地方의 원리가 서원의 공간구성에 종합적으로 반영되었다. 또한 象數學의 원리는 다양한 사상적 배경을 바탕으로 서원건축물의 칸수를 결정하는 중요한 요소로 작용하고 있다. 따라서 본 연구에서는 辛未存置 47개 書院중 남한에 현존하는 21개 서원을 대상으로 『太極圖說』과 陰陽五行, 『周易』, 象數學, 天圓地方의 원리 등이 서원건축의 공간을 구성하는데 어떻게 반영되고 접목되었는지를 살펴본다.

서원건축의 칸수에는『太極圖說』과 『周易』에서 주장하는 象數學을 바탕으로 天·地·人 三合의 원리를 적용하고 있다. 陰陽의 원리를 기본으로 하는『周易』은 조선유학의 중심적인 사상으로 서원의 공간을 祭享空間과 講學空間으로 양분하게 된다. 그리고『太極圖說』의 ‘陰과 陽으로 나누어져 兩儀가 성립된다.’와도 일치한다. 그 외에도 五行과 四季節과도 부합하고 있는데, 講學空間에서 講堂은 水와 겨울에 해당한다. 전면의 樓 건축물 혹은 外三門은 火이며 여름에 해당하고 東齋와 西齋는 각각 木과 金 그리고 봄과 가을에 해당한다. 또한 마당은 土에 해당하고 中央을 의미한다. 이와 같이 書院 건축물의 칸수와 空間構成은 陰陽五行과 『太極圖說』 그리고 天圓地方의 원리와 사상적 근간을 바탕으로 건축하였다. 陰과 陽은 하늘과 땅이라는 의미와 상징성을 가지며, 五行은 방향과 계절이 가지는 특성을 바탕으로 그에 합당한 공간적 구성요소로 자리매김하게 된다. 그리고 숫자는 象數學이 가지는 의미가 집약되어 서원건축의 공간을 구성하는 사상적 배경을 형성하고 있다.

주제어 : 『太極圖說』, 陰陽五行, 間數, 空間構成 原理, 天圓地方

 

 

                                                       Abstract

The Korean academics of classical learning, Seowon which from the middle of Joseon Dynasty was complexly reflected in 『the illustration of Taiji(太極圖說)』, Five-Elements school(陰陽五行說), 『Zhou Yi(周易)』 and a theory on spherical heaven and square ground(天圓地方) which based on orientalism. Also the theory of Xiangshu Xue(象數學) was a significant factor to decide the size(number of facade module) of Seowon architecture. So, in this study, how the oriental thought was adopted and reflected in existing 21 Seowon in South Korea.

The size of Seowon architecture was adopted a theory of combination with heaven, earth and human(天地人三合論) that based on the theory of Xiangshu Xue on 『the illustration of Taiji』 and 『Zhou Yi』. 『Zhou Yi』was the central thought of Confucian culture in Joseon Dynasty, with which Seowon space was divided into two, ancestral rites space and lecture space. It coincides with balance of yin(陰) and yang(陽), Five-Elements(五行) and four seasons(四季節). In lecture space, lecture hall is relevant with the water(水) and winter, and front tower structure or outer three-door is the fire(火) and summer. Also, central garden means the soil(土) and center. Thus, the size and spatial composition was planned with the philosophy, 『the illustration of Taiji』, Five-Elements school and a theory on spherical heaven and square ground. Yin and yang has an idea of the heaven and earth, and Five-Elements has an idea of direction and season with which spatial composition of Seowon could be set. And the numeral meaning on the theory of Xiangshu Xue established an ideal background for spatial composition of Seowon architecture.

 

 

키워드:『太極圖說』, 陰陽五行, 間數, 空間構成 原理, 天圓地方

Keywords:『the illustration of Taiji(太極圖說)』, Five-Elements school(陰陽五行說), the number of Kan(間數), Principles of Space Composition, a theory on spherical heaven and square ground(天圓地方)

 

                                    書院立地의 水勢論 分析

                                                      -辛未存置 書院을 中心으로-

A Theory of Water Flowing Shape in Seo-won Architecture Plan

                                                                                  박정해(한국역사민속학회, 2011년 11월 게재)

 

                                                         

                                                                    <국문초록>

辛未存置 21개 서원을 중심으로 書院立地의 水勢論에 대하여 형세론적 관점과 이기론적 관점에서 어떤 특징을 가지고 있는지 고찰하고, 아울러 陰陽論의 한 軸을 형성하고 있는 물의 중요성과 인식에 대하여 살펴보는 것을 목적으로 한다.

書院立地의 형세론적 水勢論은 環抱하는 형상으로 金星水가 主를 이루고 있고 다음으로 土星 水 와 水星 水 순이며 木星 水와 火星 水의 서원은 남계서원과 옥동서원이 유일하다. 필암서원은 金星 水 형상이나 反背하는 형상으로 水勢論의 요구에 부응하지 못하고 있다. 반면에 理氣論的 水勢論은 四局水法과 後天水法 그리고 輔星水法으로 검토해본 봐, 4개서원만이 공통적인 결과가 도출되는 것으로 나타나고 있어 理氣論의 한계성을 보여주고 있다.

지형조건에 부합하고 주변 환경과 조화를 이루는 書院立地는 다양한 풍수논리를 수용하고 활용하여 가장 친환경적인 건축공간을 창조하고 있다.

 

                                                              ABSTRACT

This study aims at finding features of 21 Seo-won(書院) in relation with water flowing with the point of geomantic topography(形勢) and the Li & Ch'i(理氣) of Feng shui(風水), and finding the importance and awareness of water which is a component of yin and yang(陰陽) theory. Almost all the water flowing shapes of Seo-won architecture are Kum-sung-su(金星水), in which type water surrounds entire site. And the next, Toh-sung-su(土星水) and Su-sung-su(水星水) followed it. Mock-sung-su(木星水) is only applied with Nam-gae Seo-won(南溪書院). However, it seems that Pil-ahm Seo-won(筆巖書院) is not applied to theory of water flowing shape or power(水勢論). Though it has Kum-sung-su(金星水), it shows evil water flowing shape.

According to the result from some examinations by means of the three method; Sah-kook(四局水法), Hu-cheon(後天水法), Bo-sung(輔星水法), only four Seo-wons exactly applied to the theory of water flowing shape or power which based on the theory of Li & Ch'i. So it looks that the theory of Li & Ch'i has clear limitation in Seo-won architecture.

The Seo-won architecture has environmental friendly spaces by being applied and adopted to several logics of Feng shui.

Key Words: Seo-won(書院), theory of water flowing shape(水勢論) , Fengshui(風水), Li and Ch'i doctrine(理氣論), the geomantic topography of the situation(形勢論) 

 

 

                             

                                                  조선 유학자들의 동기감응론 인식

 

                 박정해(한민족문화, 2011년 11월 게재)

<국문초록>

본 연구는 風水의 구성논리에서 중요한 위치를 확보하고 다양한 논쟁을 불러일으킨 동기감응론에 대한 조선 유학자들의 인식에 대해서 살펴본다.

주자의 학문을 금과옥조처럼 여기던 조선의 유학들에게 있어서 주자의『山陵議狀』을 비롯한 동기감응론의 수용은 전적으로 받아들이기도 그렇다고 부정할 수도 없는 상황에 직면한다. 그래서 조선의 유학들은 풍수를 전적으로 부정하기 보다는 긍정도 부정도 아닌 어정쩡한 자세를 견지한다. 왜냐하면 동기감응론을 부정하던 자신들의 주장을 스스로 부정하는 우를 범할 수도 그렇다고 주자의 의견을 부정할 수도 없었기 때문이다. 이러한 기조는 조선왕조 내내 조선 유학자들의 생각을 지배하고 있었다. 그러나 일정한 영역에서는 유학자들의 의식 속에도 동기감응론을 부정하기 보다는 일부 수용하는 생각은 존재하고 있었다. 물론 그것이 꼭 풍수서와 같은 길흉화복의 형태가 아닐지라도 또 다른 형태의 동기감응론은 존재하고 있었다.

명확한 신분사회에서 벼슬길에 나가 권력을 가져야만 인간다운 삶을 살 수 있는 환경적인 요인은 획기적인 신분 상승의 기회를 찾아야만 했다. 따라서 돌파구를 풍수에서 찾고자 하였고 이러한 요구에 부응하는 음택 풍수는 상당히 매력적인 요소를 가지고 있었다. 당장 눈으로 확인하기 어렵고 인간의 힘으로 해결할 수 없는 영역을 해결하는 신비한 마력을 가진 것으로 인식하고 있었기 때문이다. 여기에 유교에 바탕을 둔 조상숭배사상과의 결합은 음택풍수에 대한 폭발적인 수요를 불러일으키기에 이른다. 따라서 자기 자신만 아는 현대인들에게 있어 아쉬운 조상 섬김과 효 사상을 보완한다는 측면에서 음택 풍수를 통한 동기감응론의 장점은 나름의 가치성을 가진다고 할 수 있다.

* 주요어 : 동기감응론, 풍수, 조선 유학자, 실학자, 문화

 

                                                                            

An Awareness about Identical-Chi Sympathy Theory of Confucianist in the Joseon Dynasty

<ABSTRACT>

In this study, an awareness about the Identical-Chi sympathy theory of Confucian scholar in the Joseon Dynasty that has been a solid foothold and a controversy causing subject of Feng shui is focussed.

To the Confucianist in the Joseon Dynasty who strictly adhered the doctrines of Chu-tzu(朱子, 1130~1200), the Identical-Chi sympathy theory was not fully acceptable but also deniable. So they straddled the fence about Feng shui. They could not accept it outwardly. Because they had contradicted the Identical-Chi sympathy theory, they were in a dilemma about the problem which would have made their scholar wrong. The thought had overwhelmed the Confucianist throughout the Joseon Dynasty period. However, the Confucianist internally accepted some parts of the Identical-Chi sympathy theory. Even the idea did not exactly match with fortunes of Feng shui, it worked separately.

In a hierarchical society system, it was necessary that people at that time had to get into the government service and had to find a way to be upwardly mobile to live like a human being. With this reason they tried to make a breakthrough by Feng shu. Especially, the Feng shui for grave site was very attractive. People at that time recognized it as a spiritual and magical power that human could not understand. Moreover, the ancestor worship thought had been derived from Confucianism. In conclusion, the Feng shui for grave site explosively demanded all over the society. It also has another value to modern people to complement barren humanity with the Identical-Chi sympathy theory of Feng shui.

* Keyword: the Identical-Chi sympathy theory(同氣感應論), Fengshui, the Confucianist in the Joseon Dynasty(朝鮮儒學者), scholar of the Realist School of Confucianism(實學者), Culture

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4 (책소개)운명을 다듬다-공간선택으로 운명을 바꾼 풍수이야기 첨부파일 장신미남 1404 2016.12.12 11:58
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1 논문 자료실 棟載 박정해 4266 2012.08.03 18:30

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