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棟載 박정해 | 2012.08.03 22:44 | 조회 4445

                        書院建築의 親環境要素 分析

An Analysis of Environment-friendly Factors in Seo-won Architecture with the view of Traditional Thought

                                                                                      박정해 『국학연구』(한국연구재단 등재지), 2012. 6. 게재

                                                  <국문 요약문>

동양의 자연관은 자연을 살아있는 유기체라 여기는 데서 출발한다. 동·서양을 막론하고 바람을 에너지로 해석하고 있는데 풍수에서는 기氣 에너지라고 보았다. 생태기후학에서는 보다 구체적으로 미세기후가 건물에 미치는 열에너지라고 보았다면, 관자는 만물을 움직이는 것을 바람이라 생각했다. 산은 물과 함께 형세풍수의 근간을 이루는 중요한 요소이다. 山은 혈의 형태와 크기를 결정하며 좋은 환경을 조성하는데 있어서 가장 중요한 요소이다. 보국을 구성하고 물과 함께 음양의 교배를 통해서 아늑한 공간을 조성하는 결정적인 역할을 담당한다. 물은 생명이라면 산은 형체를 이루고 생명을 구성하는 육체에 해당한다.

물은 무한대의 혜택을 인간에게 제공하게 되는데, 가장 큰 혜택 중의 하나가 바람의 발생을 주도하게 된다는 것이다. 즉 온도차에 의한 바람을 생성하게 되고 그 바람은 인간의 일상에 적절한 환경을 제공하게 된다. 바람과 물의 순환이치 그리고 땅의 여건을 이해하여 사람에게 안락한 공간을 제공하고자 하였던 경관짜임으로서 구성되어 있다. 전면에 루 건축물을 배치하게 되는데 물과 사람이 하나라는 인식을 바탕에 깔고 있다.

이와 같이 서원의 입지는 다양한 환경적인 요인들을 종합적으로 반영하고 활용하게 되는데, 서원입지의 환경적 특징 요소를 살펴보는 연구는 부족했던 것이 사실이다. 따라서 서원입지환경과 서원건축의 바람환경과 수 환경을 포함한 친환경적인 요소 그리고 어떤 사상적 배경을 바탕으로 구성되어 있는지도 살펴본다.

 

Abstract

In oriental view of nature, nature is regarded as an living organic body. While the wind has been recognized an energy in both the Oriental and Occident society, it has been considered as spirit(氣) in Feng shui(風水). And while the wind is thermal energy that affects buildings in ecoclimatology, Guan zi(管子) thinks it is a source that runs all creation. The mountain with the water is a main factor of the locational condition theory(形勢論) in Feng shui. It is the most important factor to decide scale and form of Hyeol(穴) and provide it with good environment. And it plays decisive role to make a cozy place by balance of yin and yang(陰陽) The water is life and the mountain is body.

The water provides unlimited benefit to human. One of the most benevolent benefits is that it makes the wind. Temperature differential of water causes the wind, and the wind provides suitable environment to human. Understanding of circulation system of the wind and water and the condition of ground is connoted in the landscape system which purpose is to supply human with comfortable space. In Seowon architecture, pavilion is in front side, which rests on an idea that the water and human is in a body.

The location of Seowon is an comprehensive outgrowth by usage of many environmental factors. Nevertheless there is almost no research on in. Therefore, in this study, the locational features in Toegye`s Seowon is investigated by analyzing environment-friendly factors like the wind and water and idealogical background.

 

                         東關王廟 立地의 風水的 分析

Feng shui Features in the Location of Dong-kwan-wang-myo

                                                                               박정해 아세아문화연구』(한국연구재단 등재지), 2012. 6. 게재

                                                                                  <국문초록>

숭인동에 위치한 동묘는 동관왕묘라고도 하고 관제묘라고도 한다. 관우를 모시고 제사 지내는 사당으로, 임진왜란 때 지원군을 보낸 명은 동관왕묘를 건설할 것을 조선에 요구한다. 조선은 달갑지만은 않았으나 거부할 수도 없는 상황이었다. 그래서 명의 체면도 살려주면서 조선의 자존심도 지킬 수 있는 여러 상황논리를 입지선정에 녹여내고 있다. 그럼에도 불구하고, 명은 굉장히 만족한 모습을 보이는데, 당시 명나라 군대의 입지선정 기준을 엿볼 수 있다. 입지의 선정은 선조 때의 명풍수로 유명한 박상의가 하였는데, 입지를 선정한 풍수학인을 확인할 수 있는 건축물이다.

 

                                                                                         <Abstract>

Dongmyo which is located at Sungin-dong in Seoul, Korea is also called Dong-kwan-wang-myo or Kwan-je-myo. It is a shrine to hold an memorial ceremony to a hero, Kwan-woo(關羽) of『History of Three States(三國志)』 in the ancient China. Ming dynasty that sent reinforcements to the Joseon dynasty during Japanese Invasion of Korea in 1592 requested to build up Dongmyo. It was not satisfactory condition to the Joseon dynasty but there was no choice. The location selection of Dongmyo that contains complicated situation at that time reflects both logics to keep the nation`s own position and to meet the Ming dynasty`s request. Ming dynasty was fully satisfactory to the result. In this case, the condition and thought of location selection of Ming dynasty is well exposed. Dongmyo is the architecture that shows the achievement of famous Feng shui specialist, Park Sang-wui(朴尙義) at that time.

 

萬東廟와 華陽書院 立地의 風水的 特徵分析

An Analysis on Feng-shui Features in the Location of Mandongmyo and Hwa-yang Seowon

                                                                                   박정해 한국문화연구』(한국연구재단 등재지), 2012. 6. 게재

                                                                             <국문초록>

송시열은 주자의 무이구곡을 본받아 화양구곡을 개창하고 학문과 휴식의 공간으로 활용하였다. 만동묘는 조선왕조에 있어서 중요한 위치를 확보하고 있었고, 화양서원과 함께 노론들의 본거지로 자리하고 있었다.『일성록(日省錄)』에 따르면 만동묘는 송시열이 은거하던 곳에 건설하고 있다.

만동묘는 중국의 황제를 배향한 반면에 화양서원은 노론의 영수 송시열을 배향하고 있다. 따라서 만동묘는 풍수적 길지론에 부합한 입지선정이 이루어졌다. 혈의 형상과 크기에 결정적인 영향을 미치는 주산과 안산은 무곡 금성체의 형상을 하고 있다. 특히 안산은 3개의 봉우리가 나란히 선 화개삼태(華蓋三胎)의 형상으로 아주 길한 모습을 하고 있다. 그러나 화양서원은 길지적인 특징에 부합하지 않고 있어, 만동묘의 부속적인 의미에 머무르고 있다. 그런 차원에서 만동묘와 화양서원은 서로 간에 어떤 위상과 의미를 가지고 건설되었는지 비교해볼 수 있는 중요한 의미를 제공하게 된다. 또한 정치적인 상황과 여러 요구조건들을 반영하여 합리적 위상과 논리를 구성하고자 하였다. 즉, 가장 예제적인 건축물이라 할 수 있으나, 다양한 정치적 현실요구는 본연의 모습을 유지하기 보다는 변형되기에 이르고 말았다.

 

                                                                                            <Abstract>

Song Si-yeol(宋時烈) took Moo-yi-goo-gok(武夷九曲) of Chu-tzu(朱子) and established Hwa-yang-goo-gok(華陽九曲), with which he provided it as a places for study and relaxation. Mangdongmyo was located in a meaningful place to the Joseon Dynasty and it became headquarters of the Noron(老論) scholar. According to『Il-sung-nok(日省錄)』, Mandongmyo(萬東廟) was constructed at the retiring place of Song Si-yeol.

While Mandongmyo was to adore Chinese emperor, Hwa-yang Seowon(華陽書院) was to praise Song Si-yeol who was leader of the Noron scholar. Thus, Mandongmyo was applied to Feng shui and its location was selected by it. Ju-san(主山, backside main mountain) and Ahn-san(案山, front mountain) of Mandongmyo shows a shape type of Moo-gok Keum-sung(武曲 金星體). Especially, Ahn-san has three equal peaks which is defined as Hwa-gae-sam-tae(華蓋三胎) in Feng shui. And it symbolizes fairly good luck. However, because Hwa-yang Seowon relatively does not have a good condition of Feng shui, it can be regarded as an annexe for Mandongmyo. Though Mandongmyo and Hwa-yang Seowon have been changed from their original purpose to hold ancestral rites by various political problems, the topology can be identified with their locations on the view of Feng shui. Mandongmyo and Hwa-yang Seowon have their own topology each other.

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4 (책소개)운명을 다듬다-공간선택으로 운명을 바꾼 풍수이야기 첨부파일 장신미남 1404 2016.12.12 11:58
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1 논문 자료실 棟載 박정해 4266 2012.08.03 18:30

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